sábado, agosto 19, 2006

Conselho da ONU dividido nos planos de manutenção de paz em Timor-Leste

Tradução da Margarida.

18 Agosto 2006 22:21:51 GMT
Fonte: Reuters

Timor-leste: construção de nação

Mais por Irwin Arieff

Estações Unidas, Agosto 18 (Reuters) – Um Conselho de Segurança dividido da ONU na Sexta-feira adiou por uma semana uma decisão sobre como estruturar uma nova missão de manutenção da paz em Timor-Leste a seguir à violência em Maio que matou pelo menos 20 pessoas.

Una resolução adoptada por unanimidade pelas 15 nações do Conselho estende até 25 de Agosto o mandato da missão existente da ONU. Sem a votação, o mandato teria expirado no fim do dia.

O Secretário-Geral Kofi Annan recomendou mais cedo neste mês o destacamento de cerca de 2,000 polícias e tropas da ONU como parte da nova missão.

Receberia as obrigações de manutenção de paz duma força internacional liderada pelos Australianos enviada para restaurar a paz no mais novo Estado da Ásia depois duma vaga de confrontos e de ataques incendiários.

Mas o embaixador Australiano Robert Hill disse ao Conselho na Segunda-feira que o seu país quer reter o controlo da componente militar das forças, e que também assumiria o custo.

Vários membros do Conselho endossaram essa ideia mas outros opuseram-se, incluindo os membros permanentes China, França e Rússia, que defenderam uma força da ONU, disseram diplomatas.

Os membros do Conselho então concordaram a dar a si próprios uma outra semana para atingirem um consenso, e espera-se que o Japão proponha uma nova proposta de resolução no princípio da próxima semana, disseram.

Timor-Leste mergulhou em violência depois do então Primeiro-Ministro Mari Alkatiri ter demitido 600 soldados das suas forças armadas de 1,400 elementos por motim quando protestaram sobre alegada discriminação contra soldados do oeste do país.

Um novo governo foi nomeado há um mês.

Uma antiga colónia Portuguesa a 1,300 milhas (2,100 km) a leste da capital da Indonésia Jakarta, Timor-Leste foi ocupada pela Indonésia no fim de 1975. Tornou-se independente em 2002 depois de ter sido governada pela ONU durante dois anos e meio a seguir a um referendo pela independência em Agosto de 1999.

Capacetes azuis da ONU estiveram activos no país durante os anos da administração da ONU, mas o Conselho de Segurança ordenou que a missão fosse gradualmente reduzida depois da independência. A violência de Maio apressou os funcionários da ONU a alertar dos riscos potenciais de terminar com operações de manutenção da paz cedo demais.

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Dos leitores

As I said, the fact that Xanana accepted and disagreed with the decision is contradictory and ambiguous. It is another example of our President's ambiguous/contradictory approach to the crisis. It showed that the President was incapable of taking a clear stance on issues- ie a sign of weakness.

As the President was perceived to be weak or unable to take a clear stance, the rebels would have gained confidence that they could escalate their demands from having their grievances answered to demanding a change of government/resignation of a PM, which I think you would agree, they have no right to do so. The change in demands occurred before Reinado allegedly attacked the FFDTL soldiers and before foreign soldiers were called in. In my view, it got to that stage partly (there are other factors) because the President was ambiguous and weak.

At no stage did the President ever say "you can't make those demands. Demand that your grievances be met, but not for a change in governnment". When you have what is an armed coup taking place you need a very strong figure to help guide the country. The President, unfortunately, was everything but that and thats why I am bringing up his contradictory nature.

You are right, in the sense that the President could not have done anything about the decision ie he had no power to reverse it. I'll concede that point. However, the President's stance matters as he has moral authority. The fact that he was ambiguous is a sign of weakness and, as I said, would have emboldened the rebels to escalate their demands.

Don't get me wrong, Xanana is a resistance hero, and I love him for that. However, he is too soft to be the President of a young democracy.

As for Alkatiri, I already said that he has taken his responsibility by resigning (look at what I wrote at 2:23:36 PM). However, he is not the only person responsible for the crisis. Your inability to look at our President and realise that he flaws and has made major mistakes is frankly quite startling.

Also, as to your comment "As for he "video evidence" as the basis for the resignation demand you must not really believe in that, do you?"- maybe the Governor General in Australia should hand a video to Howard/Downer about the AWB scandal and ask for their resignation? It was simply another example of incompetence from the President.

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AFP defends E Timor unrest handling

ABCNewsOnline
Last Update: Saturday, August 19, 2006. 8:36pm (AEST)

Australian police serving in East Timor say today's unrest in the capital, in which youths burnt several houses to the ground, was difficult to anticipate.

An East Timor resident says about 1,000 people burnt around 50 houses but a Portuguese policeman says only a handful of houses were lit.

At least two people have been arrested over the violence.

Hundreds of Dili houses have been unoccupied since May, when 150,000 people fled to refugee camps to escape violence that wracked the city.

A spokesman for the Australian police contingent, Tim Dodd, says police cannot be guarding every house.

The unrest came one day after the United Nations warned of an upsurge of violence in the refugee camps, causing thousands of refugees to flee the temporary shelters in recent weeks.

But the Australian Federal Police (AFP) officer has defended the decision by international forces not to place troops at each of the refugee camps.

"It's not part of the plan, it's never been the case that police and military are positioned at the camps," he said.

The UN said it was alarmed by a number of recent violent incidents at the camps.

Infighting among factions in the military and police sparked the violence in May that killed at least 21 people.

It degenerated into ethnic street warfare, prompting the deployment of around 3,200 international peacekeepers, led by Australia.

Australia has 1,300 troops in East Timor.

The ethnic violence pitched youths from East Timor's eastern districts against those from the west.

The United Nations (UN) is expected to send up to 1,600 international police to maintain security in East Timor.

- AFP

Timor youths go on rampage again

News.au.com
From correspondents in Dili
August 19, 2006 08:25pm
Article from: Agence France-Press


YOUTHS burnt several houses to the ground in the East Timorese capital today in the latest outbreak of unrest to hit the strife-torn country, eyewitnesses and international peacekeepers said.

"There were around 50 houses burnt. There was about 1000 people who came from the Comoro market area and Lurumata," Marito, a 46-year-old resident of the Comoro neighbourhood where gang battles raged earlier this year, said.

However, a Portuguese policeman who declined to give his name said only a handful of houses had been burnt, saying: "Only four to five houses were burnt this morning, so maybe there were 10 houses burnt since yesterday."
Hundreds of houses in Dili have been unoccupied since May when 150,000 people fled to refugee camps to escape violence which wracked the East Timorese capital.

Infighting among factions in the military and police sparked the violence, which killed at least 21 people and degenerated into ethnic warfare on the streets, prompting the deployment of around 3,200 international peacekeepers.

The ethnic violence pitched youths from East Timor's eastern districts against those from the west.

However, Marito said it wasn't clear today's arson attacks were targeting a particular ethnic group.

Around 70 Malaysian, Australian and Portuguese security forces patrolled the neighbourhoods, searching for armed youths.

A Malaysian police officer said at least two youths, one carrying a traditional long knife, had been detained.

"Two people have been detained - one man was just detained by us, and another man was just detained by Australian police," Sergeant Redzuan said.

Australian police said it was difficult to anticipate such attacks.

"Police can't be guarding every house," Tim Dodd, a spokesman for the Australian police contingent, told AFP.

Today's unrest came one day after the United Nations warned of an upsurge of violence in the refugee camps, causing thousands of refugees to flee the temporary shelters in recent weeks.

However international police defended their decision not to place troops at each of the refugee camps.

"It's not part of the plan, it's never been the case that police and military are positioned at the camps,'' said Dodd.

The UN said it was alarmed by a number of recent violent incidents at the camps.

Os Timorenses fogem dos campos

Tradução da Margarida.


The Australian

De correspondentes em Dili
Agosto 18, 2006

Timorenses estão a fugir de campos de deslocados por causa de uma irrupção de violência, dizze hoje a ONU, expressando alarme sobre a segurança nos abrigos temporários.

Sukehiro Hasegawa, o chefe da ONU no pequeno território, disse que se encontrou com líderes comunitários depois de vários incidentes violentos nos campos e à sua volta, onde milhares procuraram refúgio nos últimos meses. No último incidente, esta manhã, homens atiraram cocktails molotov e pedras a refugiados nos quartéis Obrigada, um campo do outro lado da sede da ONU em Dili.

"O incidente particular que aconteceu aqui, do outro lado da rua, é muito alarmante para nós," disse Mr Hasegawa numa conferência de imprensa ontem, mais tarde.

Disse que vários milhares de deslocados, têm fugido recentemente de vários campos espalhados à volta de Dili, entre receios de possíveis irrupções de violência.

"Fui aos campos ontem à noite e encontrei-me com os líderes, que me disseram que muitos deslocados têm sido ameaçados nos campos, e que tantos quanto dois ou três mil de sete ou oito mil residentes, partiram," disse Mr Hasegawa.

Peter Fry, um conselheiro de segurança da ONU, disse que apesar de sempre ter havido alguma violência entre os deslocados, recentemente os abrigos temporários parece terem sido seleccionados para ataques.

"Na semana passada, notámos alguma evidência que os campos em particular foram alvo de actividade violenta," disse.

Cerca de 150,000 pessoas têm-se abrigado em igrejas, complexos escolares e parques públicos desde que a capital Timorense capital foi atingida pela violência em Maio, apesar do destacamento de 3200 tropas internacionais.

Lutas entre facções nas forças armadas e na polícia desencadearam a violência, que matou pelo menos 21 pessoas e degenerou em combates étnicos nas ruas.

No princípio deste mês, o Primeiro-Ministro José Ramos-Horta disse que estava confiante que os campos seriam esvaziados dentro dos dois próximos meses e prometeu montar postos de segurança em cada um dos subúrbios de Dili.

“Estou encorajado pela liderança e compromisso que o governo mostrou em responder às necessidades humanitárias trazidas pela violência recente,” disse Mr Banbury.


“O Governo e o WFP têm coordenado esforços para garantir que a assistência alimentar vital chegue às pessoas afectadas pela deslocação.”

O WFP promete continuar a apoiar o Governo de Timor-Leste

Tradução da Margarida.

REUTERS

18 Agosto 2006 12:46:00 GMT
Fonte: WFP

Apontando a importância vital da assistência alimentar a pessoas deslocadas pela recente crise política em Timor-Leste, um funcionário de topo da WFP encontrou-se com o Primeiro-Ministro José Ramos Horta para reafirmar o compromisso deste órgão internacional com a segurança alimentar do povo em Timor-Leste.

Este encontro seguiu-se à recente assinatura do “Acordo Básico” entre o Governo/UNWFP reconhecendo a relação oficial entre o Governo e a WFP com base na Convenção da ONU.

Avaliando o impacto da crise

Chegando ontem a Dili, o objectivo primário de Mr Anthony Banbury era ver em primeira mão o impacto da crise humanitária sobre o povo de Timor-Leste e na sua visita de dois dias teve encontros com Ministros do Governo, dadores, agências da ONU e representantes da igreja.

Alimentando deslocados

Para apoiar mais os esforços do Governo em responder às necessidades alimentares dos deslocados e de grupos vulneráveis, o WFP até à data forneceu 1,155 toneladas de bens de alimentação variados a mais de 152,000 deslocados e grupos vulneráveis em Dili e nos distritos fora de Dili.

A WFP foi uma das primeiras agências a responder à crise humanitária avançando imediatamente com bens armazenados de reservas estratégicas em 29 de Abril – um dia depois da crise ter começado – para fornecer assistência alimentar a deslocados em Dili e gerando apoio de dadores para fornecimentos extra de alimentação.

Doações

“A resposta dos dadores tem sido incalculável,” disse Mr Tarek Elguindi, representante do WFP em Timor-Leste.

“Contribuições dos Governos da Austrália, Japão, USA, e da Comissão Europeia, entre outros, garantiram que o WFP pode continuar a fornecer alimentação para distribuições de emergência bem como continuar com as suas actividades regulares.”

A Austrália foi o primeiro país a oferecer assistência ao WFP e muito recentemente providenciou cerca de 196 toneladas de feijões para ajudar a assistência alimentar de emergência.

Reconciliação

O WFP também está comprometido com o processo de reconciliação.

“Além de fornecer a assistência alimentar de emergência, o WFP está comprometido em assistir o Governo de qualquer modo possível e apropriado com os seus esforços para reintegrar os deslocados de volta às suas comunidades,” disse Mr Banbury.

As distribuições alimentares de emergência são parte do seu programa geral em Timor-Leste para com os mais vulneráveis através da Alimentação Escolar, alimentação suplementar para a Saúde Maternal e Infantil e o estabelecimento de reservas estratégicas no país para responder a emergências (naturais e provocadas).

O Governo tem sido o principal parceiro do WFP.

Até à data a operação da WFP em Timor-Leste recebeu contribuições de: Austrália, Canadá, Comissão Europeia, Islândia, Itália, Japão, Nova Zelândia, Noruega, Polónia, Singapura, Fundo de Resposta de Emergência da ONU, e os USA.

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Dos leitores

Dr. José Ramos-Horta : The Prime Minister

Ironically this internationally recognized leader of Timor-Leste has spent most of his life exiled from his homeland.
Educated in a Soibada catholic mission, Ramos-Horta trained and worked as a journalist.

When Indonesia invaded East Timor in 1975, Ramos-Horta was on his way to the United Nations Security Council, urging them to take action in the face of the Indonesian Military onslaught that killed one third of the Timorese population.
Despite his exile, in 1991 Ramos-Horta was elected Vice President of the National Council Maubere Resistance (CNRM), an umbrella organization of pro-independence movements both in and outside East Timor.
In 1998, he was again elected Vice President for CNRM's successor organistaion - CNRT.

In December 1996, Dr. José Ramos-Horta shared the Nobel Peace Prize with his fellow countryman Bishop Carlos Filipe Ximenes Belo.
The Committee chose to honor the two laureates for their "sustained efforts to find diplomatic solution to the conflict of East Timor based on the people's right to self determination.
The Committee considers Dr. José Ramos-Horta the leading international spokesman for East Timor's cause since 1975.

Personal data
Date and place of birth: 26.12.1949, Dili -Timor-Leste
Marital status: Divorced
Children: One son
Normal residence: Dili and Sydney

Current positions

Senior Minister, Minister for Foreign Affairs and Cooperation, Timor-Leste Visiting Professor, Faculty of Law, University of New South Wales, Sydney (1996-uptodate )
Distinguished Visiting Professor, University of Victoria, Melbourne (2000-uptodate )

Other active positions


Acting president, Uma Fukun, East Timor Cultural Centre, Dili
Member of the Council of Honour, University of Peace, Costa Rica
Member of the Nobel Peace Commission on Arms Control
Co-President, State of the World Forum, San Francisco, CA
Founder, lecturer and member of the Board of Directors, Diplomacy and Human Rights
Program, Faculty of Law, University of New South Wales, Sydney
Founder and main benefactor, "JRH Micro-Credit Program for the Poor"
Honorary Chairman, Timor Aid, Dili, Timor-Leste

Major international conferences attended
In the course of many years, attended and actively participated in numerous thematic international conferences dealing with self-determination and de-colonization, human rights, law of the sea, world criminal court, small arms and disarmament, etc.

Below some highlights:


United Nations General Assembly, New York (since 1976)
UN Commission on Human Rights, Geneva (since 1979)
Security Council (numerous times)
Special Committee on De-colonization (since 1976)
The Hague Peace Appeal (1999)
Forum 2000, Prague, hosted by President Vaclav Havel
State of the World Forum (in San Francisco, Dublin, New York)
World Economic Forum, Davos, Switzerland, January 2000.
Second World Human Rights Conference, Vienna (1993)
Nobel Peace Prize Lawreates meeting in Charlotville, Virginia, US (1997)

Major International Awards
2001 - Hollywood Film Festival Humanitarian Award
2000 - Gold Medal of the President of Italy
1999 - First Hague Peace Appeal Award
1998 - Gold Medal of the University of Coimbra
1998 -The Gran Cross of the Order of Freedom, President of Portugal
1997 - Medal of the University of San Francisco
1996 - Nobel Peace Prize, Oslo
1996 - First UNPO Freedom Prize, The Hague
1995 - International Peace Activist Award, Gleitsman Foundation, CA
1993 - Professor Thorof Rafto Human Rights Award, Bergen.


Previous professional positions (1969-1974)


Reporter, editor, photojournalist
Radio announcer, TV correspondent

Early political activities and positions (1975-1990)


Secretary for Foreign Affairs and Information, ASDT (Timorese Social Democratic Association (1974).
Minister for External Relations and Information, RDTL (1975-78)
FRETILIN Representative to the United Nations and the US (1976-1990).

Special government experience


1986–1988


Media Adviser to the government of Mozambique based in Washington.

In this position, helped prepare high level visits to the US by Mozambican leaders, including the President and Foreign Minister, establish Mozambique’s first lobby in Washington, develop relations with the Administration and Congress, and with the Media.

1989–1998


Special Representative of the National Council of Maubere Resistance (CNRM) and Personal Representative of the leader of the Resistance, Xanana Gusmao.
Vice-President, National Council of Timorese Resistance (CNRT), elected at the CNRT founding National Convention, held in Lisbon, April1998, re-elected at the first National Congress held in East Timor, August 2000 (April 1998-June 2001).

Academic background


Diploma, Executive Program for Leaders in Development, Harvard University (1998)
Master of Arts in Peace Studies, Antioch University, USA (1984)
Senior Fellow in International Relations, St. Antony's College, Oxford University (1987)
Post-graduate courses in American Foreign Policy at Columbia University (1983)
Public International Law, the Hague Academy of International Law (1984)
International Human Rights Law, the International Institute of Human Rights, Strasbourg, France (1984).
Diploma in Advanced Studies in Public Relations, International Centre for Marketing (1973).
Senior High School and elementary school in East Timor (1964 -1969).
Elementary School, Catholic Mission School, Soibada (1957-1964).

Degrees Doctor Honoris Causa


Doctor of Laws, Pontífica Universidade Católica, Campinas, São Paulo, Brazil (1996)
Doctor of Laws, Antioch University, USA (1997)
Doctor of Laws, University of New South Wales, Sydney (1998)
Doctor of Laws, Rutgers University, New Jersey (2000)
Doctor of Laws, University of Oporto (2000)
Doctor of Humane Letters, University of Nevada, Reno (2000).
Doctor of Laws, Sunshine Coast University (2001).

Books and other writings


FUNU: The Unfinished Saga of East Timor, Red Sea Press, Trenton, NJ (1987)
TIMOR LESTE: Amanhã em Dili, Dom Quixote, Lisbon (1994). Translated into French, German, Norwegian.
East Timor and International Law (1984), MA Thesis, Antioch University, USA
Opinion articles published in the International Herald Tribune, Sydney Morning Herald, The Age, The Australian, Guardian, Le Monde, Le Monde Diplomatique, Boston Globe, San Francisco Chronicle, Folha de São Paulo, etc.

Languages
Dr. Ramos-Horta speaks Portuguese, Tetun, English, French, and Spanish.

Dos leitores

"The only thing the PR could have done was to provide his OPINION to the relevant intitutions with the responsibility to deal with the issue."

The PR's position was ambiguous, simple as that. I think what you need to understand is your inability to criticise his actions. As I said, if he didn't agree with the decion he should not have accepted it, and this more so because the "rebels" saw him as their commander. Do I need to point to you the amount of times where Reinado, Tara and Salsinha and co said that?

His position and the respect that he has in society meant that he had to be firm in adopting one position or another. He is an absolutely incomptetent president.

And as for him not intervening with government affairs, how do you explain the following:

1. His decision that Fretilin was illegitmate: A judicial function, not a decision within his competency. The Court of Appeal has ruled on this issue.

2. His demand that Alkatiri resign on the basis of video evidence. He can't demand the forced resisgnation of a PM.

3. His effective choice of JRH as PM. Three options were open to him to chose a PM, but he has no constitutional authority to do so. Admittedly in this case, realpolitk prevailed, but only because of the behaviour of "Mr big boss" Xanana Gusmao. This is hard to prove, but it was well known that XG would have not accepted anyone else- so the ruling party was forced to nominate JRH.

In light of the three examples above (and there are probably more) your argument that "His ACCEPTANCE of the decision just means that he recognised the government's legal authority over the matter." doesn't stack up. The President has hardly any understanding of how a government is run or the functioning of the seperate arms of government. This has been shown by the fact that he has continously acted beyond the powers bestowed to him under the Constitution.

Understand that!

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Dos leitores

Tradução da Margarida.


"Em 28 de Abril havia centenas de polícias completamente operacionais em Dili. Como instituição, a PNTL estava intacta e operacional. Contudo, somente um pequeno número (de polícias) foi enviado para o edifício do governo sabendo-se bem que não seriam capazes de controlar as centenas de pessoas que lá se manifestavam."

Meu caro Ed, Paulo Martins, às ordens de "alguém", enviou deliberadamente para lá um número inadequado de polícias para controlar os manifestantes. A polícia também permitiu a muitos manifestantes levarem coktails molotof e outras armas. Este "alguém" quis "ensinar" uma “lição” a Marii Alkatiri. Uma “lição” cara que custou dúzias de vidas e pelo menos 150,000 deslocados.

A teoria de que a FRETILIN estava a planear lançar um golpe violento é um simples disparate. A FRETILIN tinha o controlo do Parlamento e o governo. A FRETILIN tinha acesso ao Fundo do Petróleo. E a próxima eleição estava a um ano de distância.

Em vez de usar violência, a FRETILIN podia usar os seus poderes para “comprar” votos na próxima eleição. Com o poder no Parlamento, a FRETILIN podia tirar quanto dinheiro fosse possível do Fundo do Petróleo para gastar no ano fiscal 2006/7, providenciando educação gratuita, refeições gratuitas, instalações, cuidados de saúde gratuitos, novas infra-estruturas (estradas, hospitais, escolas, etc.), aumentar os salários dos trabalhadores públicos, e outros. Isto não só levaria muitos serviços necessários ao eleitorado, mas também criaria milhares de empregos. Isto injectaria milhões de dólares na economia elevando a economia a níveis comparados com o período da UNTAET. Se reparou, estes tipos de despesas estão no orçamento do governo de Marii para 06/7 de qualquer modo. Marii prometeu crescer a economia de um nível negativo a 9% em somente um ano. Isto não é uma coincidência. Marii preparava o terreno para as eleições de 2007. Este tipo de estratégia ocorre em todos os países democráticos do ocidente. Esta é também a estratégia dos partidos políticos modernos: são máquinas eleitorais guiadas pelo mercado.

Por altura das eleições de 2007, estas políticas teriam estado implementadas criando um falso sentido de prosperidade e segurança entre o eleitorado. O eleitorado teria que agradecer à FRETILIN e a FRETILIN ganharia com certeza com uma muito maior maioria. O facto de o número de lugares no parlamento vir a ser reduzido de 88 para 55 ou 65 lugares, poria também mais pressão nos partidos mais pequenos, tornando a FRETILIN virtualmente sem desafio e Timor-Leste um Estado virtual de um partido, nos próximos cinco anos. Isto certamente pôs muitas elites Timorenses a estudar maneiras de se livrar da FRETILIN, mesmo através de meios violentos. E fizeram-no definitevamente. Assim começaram a tomar forma planos para dividir as F-FDTL, que se iniciou com um grupo de soldados das F-FDTL a queixarem-se de discriminação oeste /leste e a sua deserção; Xanana a dar-lhes o seu apoio tácito; a rejeição pelos peticionários de várias tentativas para resolver as suas queixas, mesmo readmitindo-os de volta às forças armadas, o protesto que acabou em violência, a deserção de Alfredo Reinado, o ataque contra soldados desarmados das F-FDTL por Reinado, o ataque ao quartel-general das F-FDTL em Tasitolu e depois em Dili, a deserção de Paulo Martins, a ruptura da PNTL, a distribuição das armas da PNTL, o assassinato de oficiais da polícia desarmados, o assassinato da família de Rogério Lobato, as acusações de que a liderança da FRETILIN é ilegítima, os fogos postos, pilhagens e assassinatos em Dili mesmo depois das forças internacionais terem chegado como um modo de pressionar o governo para sair e o parlamento demitido entregando então o poder total a Xanana, você nomeou-o.

O que devemos perguntar no fim é, a que preço?

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The Pacific 'arc of instability'

ABC

Correspondents Report - Sunday, 20 August , 2006
Reporter: Graeme Dobell

HAMISH ROBERTSON: Turning to our own region now, Australia's Defence Minister recently gave a security pledge to the countries in what he calls the "arc of instability", stretching from Timor to the South Pacific.

Dr Brendan Nelson says that Australia has a responsibility to defend the interests and values of the nations in its region.

This report by Radio Australia's Foreign Affairs Correspondent, Graeme Dobell.

GRAEME DOBELL: The "arc of instability" is an Australian idea born at the end of the 1990s, as the Suharto era ended in flames in Jakarta, and Indonesia left East Timor in ashes.

In defining the arc of instability, the strategic thinker Paul Dibb said the arc extended from Indonesia to Papua New Guinea and into the South Pacific.

Where Australia might have once hoped for a security shield to its north, Professor Dibb said, now the arcipelago contained a group of vulnerable countries.

Australia's Defence Minister, Brendan Nelson, has adopted the arc of instability, but has changed its geographic reach, quietly dropping Indonesia from the definition he offered Parliament.

BRENDAN NELSON: We cannot afford to have failing states in our region. The so-called 'arc of instability', which basically goes from East Timor through to the south-west Pacific states, means that not only does Australia have a responsibility in preventing and indeed assisting with humanitarian and disaster relief, but also that we cannot allow any of these countries to become havens for transnational crime, nor indeed havens for terrorism.

GRAEME DOBELL: Doctor Nelson says the deployment of the Australian Defence Force to Solomon Islands in April, after the riots, and East Timor in May to deal with the political breakdown shows how quickly Australia can respond to security problems in the arc.

The Defence Minister says Australia will act to stabilise governments, protect borders, counter-terrorism, and help with disasters.

BRENDAN NELSON: Australia has a responsibility in protecting our own interests and values to support defending and protecting the interests and values of these countries in our region.

(sound of parliamentarians saying "hear, hear")

GRAEME DOBELL: It might look like an arc of instability to Australia's Defence Minister, but the countries of the arc don't like the term, any more than they accept being called "failing" or even "fragile".

The head of Canberra's Pacific Centre, Professor Stewart Firth, says the arc of instability has some domestic utility in Australia, but it doesn't impress the region.

STEWART FIRTH: I've always thought that that is a bit of an overstatement, because you have to look at particular countries in order to determine their particular situation.

I mean, Fiji, for example, which was supposed to have been in the arc of instability, is - as far as anyone can see - entering a pretty stable phase, and people are pretty optimistic about Fiji's future.

Solomons of course has RAMSI (Regional Assistance Mission to the Solomon Islands), and for the moment at least we've got a stabilised situation there.

Papua New Guinea, I think, you know, there are too many pessimists about Papua New Guinea.

So, I mean, to talk about it as an arc of instability I think is to paint a pretty broad brush.

GRAEME DOBELL: Is it a useful tool for an Australian Defence Minister to use arc of instability? Is it a way of explaining defence policy to Australians? What are the Australian uses of the term "arc of instability"?

STEWART FIRTH: Yeah, I think that is right. I think there is a use for an Australian Defence Minister.

And you could see that also when Australia intervened in Solomon Islands, that we were able to justify that on the grounds of the possibility of a failed state becoming a haven for terrorists. Although, most people who knew the Solomons thought that this was a pretty way-out idea. Nevertheless, it had some traction and leverage for the Australian voter and I think that in that sense it was a justified kind of approach.

And I guess the same thing applies to the phrase "arc of instability" for the Australian audience, but it doesn't go down too well in the region. Pacific Islanders don't like the idea of being labelled as failures, and in a way this is a label.

GRAME DOBELL: What model do you see for Australian policy towards the island arc - if we look at the Australian intervention in East Timor, the Australian intervention in Solomons in the last few months - what is the model of Australia's approach to the island arc?

STEWART FIRTH: Well, I think the existing model is really very much a securitised model. It's all about security, it's about regional security and Australian security. We're intervening in this region, and we're attempting to improve governance outcomes, and so on, in the interests of security. So the model is really built around a security approach.

Now, some people would say that while that may be important, we have to look beyond that to a development approach. If you think of Solomon Islands, for example, Solomon Islands, yes we have law and order back, but is that enough? No, it clearly isn't enough, given the fact that within five or six years the logging will just about be finished in Solomon Islands. We've got to think about the Solomon Islands' economic and development future, not just about the law and order situation.

HAMISH ROBERTSON: Professor Stewart Firth, head of the Pacific Centre at the Australian National University. That report by Graeme Dobell.

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"FRETILIN mudança" quer afastar Alkatiri da liderança do partido

Díli, 19 Ago (Lusa) - A oposição interna na FRETILIN exigiu hoje a realização de um congresso extraordinário, justificando que o partido não pode ter um secretário-geral e potencial primeiro-ministro que está a ser investigado pela Justiça e é contestado pela população timorense.

A exigência de um congresso extraordinário para destituir Mari Alkatiri da liderança da formação política maioritária em Timor-Leste foi feita numa reunião, em Díli, promovida pelo grupo "FRETILIN mudança", ou "FRETILIN renovador", em que participaram mais de duas centenas de militantes do partido.

Em declarações à Agência Lusa, um dos dinamizadores dos contestatários, Vicente Ximenes "Maubosi", garantiu que Mari Alkatiri "não irá permanecer muito tempo na liderança do partido" porque o grupo renovador "tem os apoios necessários para a realização de um congresso extraordinário".

"Se não respeitarem os estatutos do partido - pontos 3 e 4 do artigo 56º - que impedem que o presidente ou o secretário-geral se mantenham nos cargos se forem alvo de investigações criminais, então vamos utilizar outras formas de obrigar à realização do congresso", disse Vicente Ximenes.

Segundo Vicente Ximenes, o congresso extraordinário pode ser também convocado com um pedido formal de dois terços dos comités distritais ou com base na vontade de dois terços dos delegados ao último congresso, meios que, garante, "estão garantidos pela FRETILIN renovador".

"Nós temos garantidos todos os meios legais e estatutários para convocar o congresso extraordinário e vamos fazê-lo porque aqui está em causa a figura do secretário-geral que deveria ser o primeiro- ministro, mas cujo governo já caiu e deve abandonar o lugar que tem no partido para que a FRETILIN tenha um líder credível", disse Vicente Ximenes.

"A FRETILIN tem de ter um líder isento da punição e que não esteja a ser investigado por crimes contra a humanidade", concluiu, numa alusão à investigação judicial de que Mari Alkatiri está a ser alvo por alegado envolvimento numa distribuição de armas a civis.

O grupo auto-intitulado "FRETILIN mudança" ou "FRETILIN renovador" surgiu pelo descontentamento de alguns militantes que, primeiro contestaram em Tribunal a votação por braço no ar decidida no congresso realizado em Maio e, perdida a batalha judicial para convocar o congresso extraordinário por alegadas irregularidades, pretendem agora usar os meios estatutários para afastar Mari Alkatiri da liderança.

Na sexta-feira, numa antecipação à reunião de hoje, a Comissão Política Nacional da FRETILIN apelou, em comunicado, para que o órgão de jurisdição do partido dê o "tratamento adequado" aos "actos de indisciplina" do grupo liderado por Vicente Ximenes "Maubosi" e Vítor da Costa, alegando que estes não estão a cumprir os estatutos ao convidarem para reuniões quadros da FRETILIN à margem dos órgãos oficiais da estrutura política.

No congresso de Maio, Mari Alkatiri foi reeleito secretário- geral da FRETILIN por 93,7 por cento dos delegados, numa votação por braço no ar, depois de José Luís Guterres, actual ministro dos Negócios Estrangeiros, ter desistido de se apresentar à corrida à liderança do partido por a eleição não se realizar por voto secreto.

Na sequência da crise que afecta Timor-Leste desde o final de Abril, e que resultou mesmo na demissão de Alkatiri do cargo de primeiro-ministro, o presidente timorense, Xanana Gusmão, acusou a liderança da FRETILIN de ser ilegítima, por ter sido eleita por braço no ar.

O Tribunal de Recurso timorense, que apreciou uma queixa de militantes da FRETILIN sobre o congresso de Maio, considerou, no entanto, que a eleição por braço no ar não constituiu uma violação da Lei dos Partidos Políticos e dos estatutos do partido.

JCS.

Sérgio Vieira de Mello morreu há três anos num atentado em Bagdad

Lisboa, 19 Ago (Lusa) - Sérgio Vieira de Mello, que foi chefe da missão da ONU em Timor-Leste, morreu faz hoje três anos num atentado contra a sede das Nações Unidas em Bagdad que causou outras 21 vítimas mortais.

A ONU assinalou a data na sexta-feira no Iraque e em Díli, onde o diplomata brasileiro continua a ser recordado pelo seu papel no período de transição em território timorense até à independência - como representante especial do secretário-geral da ONU de 1999 até 2002.

Sérgio Vieira de Mello "foi um instrumento importante na ajuda aos timorenses para a reconquista da sua independência, da qual estamos todos justamente orgulhosos", afirmou o actual representante especial do secretário-geral da ONU em Timor-Leste, Sukehiro Hasegawa.

Diplomata, filho de diplomata, Vieira de Mello, nascido no Rio de Janeiro em 1948, fez toda a sua carreira nas Nações Unidas, onde entrou em 1969 quando estudava Filosofia e Humanidades na Sorbonne, em Paris.

Nomeado para o seu primeiro cargo de relevo em 1981, como conselheiro político para as Forças de Interposição das Nações Unidas no Líbano (FINUL), Sérgio Vieira de Mello era Alto-Comissário da ONU para os Direitos Humanos, em 2003, quando Kofi Annan lhe pediu que fosse para o Iraque como seu representante especial.

Seria no seu escritório na sede da ONU em Bagdad que haveria de morrer, preso entre os escombros de uma das alas que ruiu depois da explosão de um camião armadilhado conduzido por um suicida.

"Iraque, que sofreu o seu período mais mortal do conflito no mês passado, precisa de mais gente como Vieira de Mello e a sua equipa", referiu, na sexta-feira em Nova Iorque, o vice-secretário- geral da ONU, em representação de Annan.

Mark Malloch Brown aproveitou a oportunidade para acrescentar que "a única maneira de honrar a memória destes heróis caídos é manter o seu legado, prosseguindo o seu trabalho" e usando-os "como exemplo" inspirador.

Na actualidade, a Missão de Assistência das Nações Unidas no Iraque (UNAMI) é chefiada pelo paquistanês Ashraf Yehangir Qazi e conta com 229 funcionários internacionais, 241 locais, 15 especialistas militares e 56 agentes da polícia, que operam sobretudo desde a Jordânia e do Kuwait, devido aos problemas de segurança.

Na cerimónia de sexta-feira na sede da ONU em Nova Iorque, organizada pelo sindicato dos funcionários da organização, foram homenageados todos os 22 funcionários mortos no atentado de 19 de Agosto de 2003.

AR.

UN council divided on East Timor peacekeeping plan

18 Aug 2006 22:21:51 GMT
Source: Reuters

East Timor nation-building
More By Irwin Arieff

UNITED NATIONS, Aug 18 (Reuters) - A divided U.N. Security Council on Friday put off for a week a decision on how to structure a new peacekeeping mission for East Timor following violence in May that killed at least 20 people.

A resolution adopted unanimously by the 15-nation council extended until Aug. 25 the mandate of the existing U.N. mission. Without the vote, the mandate would have expired at the end of the day.

Secretary-General Kofi Annan recommended earlier this month the deployment of nearly 2,000 U.N. troops and police as part of the new mission.

It would take over peacekeeping duties from an Australian-led international force sent in to restore peace in Asia's newest state after a wave of clashes and arson attacks.

But Australian Ambassador Robert Hill told the council on Monday that his country wanted to retain control of the force's military component, and would assume the cost as well.

Several council members endorsed that idea but others opposed it, including permanent members China, France and Russia, who argued for a U.N. force, diplomats said.

Council members then agreed to give themselves another week to reach a consensus, and Japan is expected to propose a new draft resolution early next week, they said.

East Timor was plunged into violence after then-Prime Minister Mari Alkatiri dismissed 600 soldiers from its 1,400-strong army for mutiny when they protested over alleged discrimination against soldiers from the west of the country.

A new government was sworn in a month ago.

A former Portuguese colony 1,300 miles (2,100 km) east of the Indonesian capital Jakarta, East Timor was occupied by Indonesia at the end of 1975. It became independent in 2002 after being run by the United Nations for two-and-half years following an independence referendum in August 1999.

U.N. peacekeepers were active in the country during the years of U.N. administration, but the Security Council ordered the mission to be gradually phased out after independence. The May violence prompted U.N. officials to warn of the potential risks of ending peacekeeping operations too soon.

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East Timorese fleeing camps

The Australian

From correspondents in Dili
August 18, 2006
EAST Timorese are fleeing refugee camps because of an upsurge of violence, the United Nations said today, expressing alarm over security in the temporary shelters.

Sukehiro Hasegawa, UN chief in the tiny territory, said he met with community leaders after several violent incidents in and around the camps, where thousands have sought refuge over the past few months. In the latest incident, this morning, men threw molotov cocktails and rocks at refugees staying at the Obrigada barracks, a camp opposite the UN headquarters in Dili.

"The particular incident that took place here, across the street, is very alarming to us," Mr Hasegawa said at a press conference later today.

He said several thousand refugees, or internally displaced people, had fled several camps dotted around Dili recently, amid fears of possible outbreaks of violence.

"I went to the camps last night and met with the leaders, who told me that many IDP people have been threatened at the camps, and that has many as two to three thousand out of seven to eight-thousand residents, have left," said Mr Hasegawa.

Peter Fry, a UN security advisor, said that although there had always been some violence amongst refugees, recently the temporary shelters appeared to be singled out for attacks.

"Over the past week, we are seeing some evidence that the camps in particular have been targeted for violent activity," he said.

Up to 150,000 people have been sheltering in churches, school compounds and public parks since the East Timorese capital was wracked by violence in May, despite the deployment of 3200 international troops.

Infighting among factions in the military and police sparked the violence, which killed at least 21 people and degenerated into ethnic warfare on the streets.

Earlier this month, Prime Minister Jose Ramos-Horta said he was confident the camps would be emptied within the next two months and promised to set up security posts in each of Dili's suburbs.

“I am encouraged by the leadership and commitment shown by the government in responding to the humanitarian needs wrought by recent violence,” said Mr Banbury.


“The Government and WFP have coordinated efforts to ensure that vital food assistance has reached people affected by displacement.”

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WFP vows continuing support to Timor-Leste Government

REUTERS

18 Aug 2006 12:46:00 GMT
Source: WFP

Noting the vital importance of food assistance for the persons displaced by the recent political crisis in Timor-Leste, a senior WFP official has met with Prime Minister Jose Ramos Horta to reaffirm the international body's commitment to the food security of people in Timor-Leste.

This meeting followed the recent signing of the Government/UNWFP “Basic Agreement” recognizing the official relationship between the Government and WFP based on the UN Convention.

Assessing impact of crisis

Arriving yesterday in Dili, Mr Anthony Banbury’s primary objective was to see first hand the impact of the humanitarian crisis on the people of Timor-Leste and his two-day visit will include meetings with Government Ministers, donors, UN agencies and church representatives.

Feeding IDPs

To further support the Government efforts in meeting food needs of internally displaced persons (IDPs) and vulnerable groups, WFP has to date provided 1,155 tonnes of assorted food commodities for over 152,000 IDPs and vulnerable groups in Dili and in districts outside of Dili.

WFP was one of the first agencies to respond to the humanitarian crisis by immediately advancing stock from in-country strategic reserves on April 29 - a day after the crisis first began - to provide food assistance to IDPs in Dili and by generating donor support for extra food supplies.

Donations

“Donor response has been invaluable,” said Mr Tarek Elguindi, WFP Representative in Timor-Leste.

“Contributions by the Governments of Australia, Japan, the United States, and the European Commission, amongst others, have guaranteed that WFP can continue to provide food for the emergency distributions as well as continuing its regular activities.”

Australia was the first country to offer assistance to WFP and most recently provided over 196 tonnes of mung beans to boost the emergency food assistance.

Reconciliation

WFP is also committed to the reconciliation process.

“Beyond providing the emergency food assistance, WFP is committed to assisting the Government in whatever way possible and appropriate with their efforts to reintegrate the displaced persons back into their communities,” said Mr Banbury.

WFP’s emergency food distributions are part of its overall program in Timor-Leste to target the nation’s most vulnerable people through School Feeding, supplementary feeding for Maternal and Child Health and establishing in-country strategic reserves to respond to emergencies (natural and manmade).

The Government has been the primary WFP counterpart.

So far WFP's operation in Timor Leste has received contributions from: Australia, Canada, European Commission, Iceland, Ireland, Italy, Japan, New Zealand, Norway, Poland, Singapore, UN Central Emergency Response Fund, and the United States.

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Dos leitores

SÉRGIO:

Deixaste tudo e partiste,
mundo fora, pacificando:
Bósnia,Grandes Lagos...
Em Timor Lorosae foste a mola conciliadora
mas o destino,
esperava-te em Bagdad,
porque os cobardes não compreendem
a linguagem da PAZ,
e só matando,se vingam!


Palmira

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Dos leitores

"On April 28 there were hundreds of fully operational police in Dili. As an institution, PNTL was fully intact and operational. Nevertheless, only a small number was sent to the government building knowing fully well that they would be unable to fully control hundreds of people demonstrating there."

My dear Ed, Paulo Martins, on orders from "someone", deliberately sent in an inadequate number of police to control the demonstrators. The police also allowed many of the demonstrators to bring in molotof cocktails and other weapons. This "someone" wanted to "teach" Marii Alkatiri a "lesson." An expensive "lesson" that cost dozens of lives and at least 150,000 refugees in IDP camps.

On the theory that FRETILIN was planning to launch a violent coup is just plain rubbish. FRETILIN had control of the Parliament and the government. FRETILIN had access to the Petroleum Fund. And the next election was at least one year away.

Instead of using violence, FRETILIN could use its powers to "buy" votes in the next election. With the power in Parliament, FRETILIN could draw as much money as possible from the Petroleum Fund to spend in the 2006/7 fiscal year, providing free school, free meal, accomodation, free health care, new infraestructure (road, hospital, schools, etc.), increase salary of the public servants, you name it. This would not only bring in lots of badly needed service to the electorate, but it would also create thousands of jobs. This would pump millions of dollars into the economy boosting the economy into a levels comparable to the UNTAET period. If you notticed, these types of spending are on the Marii's government budget for 06/7 anyway. Marii pledged to grow the economy from a negative growth to 9% in just one year. This came about not as a coincidence. Marii was preparing the ground for the 2007 elections. This type of strategy occurs in every democratic country in the west. This is also the strategy of modern political parties: they are market driven electoral machines.

By 2007 election, these policies will have been implemented bringing in a false sense of prosperity and security among the electorate. The electorate will have FRETILIN to thank for and FRETILIN will certainly have won a much greater majority. The fact that the number of seats in the parliament will be reduced from 88 to 55 to 65, would also put a lot of pressure on smaller parties, making FRETILIN virtually unchallenged and East Timor a virtual one party state, for the next five years. This certainly would have many East Timorese elites contemplating on ways to get rid of FRETILIN, even through violent means. And they most definitely did it. So the plans to split the FFDTL began to take shape, starting with a group of FFDTL soldiers complaining of east/west discrimination and their desertion; Xanana giving them his tacit support; petitioners rejection of various attempts to resolve their grievances, even to readmiting them back to the force, the protest that ended in violence, desertion of Alfredo Reinado, attack against unarmed FFDTL soldiers by Reinado, attack on FFDTL HQ in Tasitolu then in Dili, desertion of Paulo Martins, break down of PNTL, distribution of PNTL armoury, murder of unarmed police officers, murder of Rogerio Lobato's family, accusations that FRETILIN's leadership is illegitimate, burning, looting and murder in Dili even after the international force had arrived as a way of pressuring the government to step down and the parliament dismissed hence handing complete power to Xanana, you name it.

What we must ask in the end is, at what cost?

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Dos leitores

Esquece-se que "Mari Alkatiri e os seus camparsas" foram fundadores da Fretilin e que a foi sob a liderança da Fretilin que se iniciou a luta contra o inimigo e que a Fretilin nunca baixou os braços.

E que, conforme consta da nota biogáfica de Mari Alkatiri:
“A FRETILIN declarou a independência do país a 28 de Novembro de 1975, e proclamou a formação da República Democrática de Timor-Leste. O Dr. Alkatiri foi nomeado como Ministro Sénior e Plenipotenciário para os Assuntos Políticos.

Como directa consequência das incursões e infiltrações fronteiriças, deparado com a iminente invasão do país pelas forças militares indonésias, o Vice-Presidente e Primeiro Ministro de Timor-Leste, Nicolau Lobato, pediu ao comité central da FRETILIN para enviar uma delegação para o estrangeiro para mobilizar a comunidade internacional e tentar evitar a invasão. O Dr. Alkatiri foi um membro desta delegação que deixou o país a 4 de Dezembro de 1975 (três dias antes da invasão acontecer). Ele foi um dos três líderes timorenses no último voo para fora de Timor-Leste antes da invasão. O voo foi organizado por David Scott AO, fundador da Community Aid Abroad. Como Chefe do Departamento Externo da FRETILIN, o Dr. Alkatiri esteve sito em Moçambique até 1999.

A primeira experiência no estrangeiro do Dr. Alkatiri como Chefe da Delegação Externa da FRETILIN foi em Dezembro de 1975 no Conselho de Segurança das Nações Unidas, que subsequentemente adoptou uma resolução para condenar a Timor-Leste por parte da Indonésia.

Em 1977, o Dr. Alkatiri foi nomeado Ministro para as Relações Externas do Governo da República Democrática de Timor-Leste no exílio. De 1975 a 1982, o Dr. Alkatiri participou em todas as sessões da Quarta Comissão da Organização das Nações Unidas.
Em 1982, a Assembleia Geral das Nações Unidas adoptou uma Resolução solicitando ao Secretário Geral para "iniciar consultas com todas as partes de modo a procurar meios para alcançar uma solução compreensiva para o problema de Timor-Leste e para que se pudesse proceder ao relatório para a Assembleia Geral (Resolução 37/30 de 23 de Novembro de 1982). O Dr. Alkatiri participou em todas as rondas de consultação convocadas pelo Secretário Geral da ONU e de 1983 em diante, em todas as sessões da Comissão da ONU para os Direitos Humanas relacionadas com Timor-Leste. Liderou também a delegação de Timor-Leste durante a Conferência Ministerial do Movimento Não-Alinhado em 1985 e em numeroso eventos internacionais onde a causa de Timor-Leste era abordada. No início dos anos 90, o formato do processo de consultação foi alterado, com a criação de conversas trilaterais entre a ONU, a Indonésia e Portugal (o poder administrativo de jure em Timor-Leste). O Dr. Alkatiri participou activamente neste processo e também no Diálogo "Um Timor-Leste Abrangente" patrocinado e mediado pela ONU e que teve inicio em 1995.

Em 1994, o trabalho diplomático desempenhado pelos representantes da resistência no estrangeiro foi reconhecido como um dos três componentes decisivos da luta pela libertação (juntamente com as frentes armadas e clandestinas). O Dr Alkatiri foi nomeado como um dos quatro membros da Comissão Coordenadora da Frente Diplomática.

Como parte dos grandes ajustamentos à Resistência iniciada em meados dos anos 80, a Resistência reestruturou a sua organização para se tornar a "Convenção Nacional Timorense na Diáspora" em Abril de 1998. O que deu origem ao estabelecimento do Conselho Nacional de Resistência Timorense (CNRT) - uma organização mãe de todas as organizações políticas para a independência. O CNRT adoptou a "Magna Carta", um documento que delineava o futuro de Timor-Leste. Este documento foi apresentado à comunidade internacional como sendo a visão da "Resistência" para o futuro do novo Estado de Timor-Leste. O Dr Alkatiri foi o autor do documento. Durante a convenção ele foi eleito membro da Comissão para a Política Nacional do CNRT.

Em Agosto de 1999, o Dr. Alkatiri foi nomeado pelo Presidente do CNRT, Xanana Gusmão, para se encarregar das questões ligadas ao Mar de Timor em nome da Resistência. Sob a sua orientação, o Acordo do Mar de Timor (mais tarde o Tratado do Mar de Timor) foi negociado com sucesso com a Austrália), com uma distribuição na percentagem de 90:10 em favor de Timor-Leste.

Sob a liderança do Dr. Alkatiri, Timor-Leste negociou os termos para a exploração do campo Bayu-Undan com a ConocoPhillips, um grande investidor no Mar de Timor, assegurando assim para Timor-Leste uma receita estimada nos 3 mil milhões de dólares norte-americanos durante os próximos 17-20 anos. Tem também mantido uma forte posição na em garantir a delimitação das fronteiras marítimas permanentes de Timor-Leste. Uma fronteira permanente é vista pelo Dr. Alkatiri como uma parte integral do direito de Timor-Leste à auto-determinação, do mesmo modo que a fronteira terrestre define o território. Mais importante ainda, fronteiras permanentes irão permitir com que Timor-Leste tenha acesso aos recursos do Mar de Timor, permitindo assim com que Timor-Leste se desenvolva e supere os formidáveis desafios sem estar dependente de auxílio externo.

O Dr. Alkatiri foi o Coordenador Adjunto do Conselho Presidencial da FRETILIN entre Agosto de 1998 e Abril de 2001. Foi também membro do Comité Nacional Consultativo (CNC) de Timor-Leste em 2000. Em Setembro de 2001, o Dr. Alkatiri foi nomeado Ministro Chefe do Segundo Governo de Transição e Ministro da Economia e Desenvolvimento. Aquando do Dia da Restauração da Independência a 20 de Maio de 2002 - o Dr. Alkatiri foi nomeado Primeiro Ministro e Ministro do Desenvolvimento e Ambiente da República Democrática de Timor-Leste. Ele é o Presidente da Mesa da Comissão Nacional para o Desenvolvimento e redigiu o Plano Nacional de Desenvolvimento.

Sob a liderança do Dr. Alkatiri, durante os primeiros dois anos de independência Timor-Leste tornou-se membro do Fundo Monetário Internacional, da Organização das Nações Unidas, Banco Mundial e Banco Asiático de Desenvolvimento. Timor-Leste é membro das Nações de Africanas, das Caraíbas e do Acordo Comercial ACP-EU. É também membro da CPLP, a Comunidade dos Países de Língua Portuguesa. Timor-Leste possui o estatuto de observador no Fórum das Ilhas do Pacífico (PIF) e na Associação das Nações do Sudeste Asiático (ASEAN). Timor-Leste excedeu as expectativas dos parceiros de desenvolvimento na área da gestão económica, reduzindo e controlando o défice orçamental.

O Dr. Alkatiri incutiu uma firme política de transparência e responsabilidade a todos os níveis do Governo. Iniciou o programa da Governação Aberta em Janeiro de 2003, que percorreu quase todos os distritos com resultados positivos.

Foi concedido ao Dr. Alkatiri o prémio 'Lifting up the world with a Oneness' - durante a sessão 58 da Assembleia Geral da Organização das Nações Unidas em Nova Iorque a Outubro de 2003. Outros recipientes incluem Nelson Mandela, o Papa João Paulo II, Madre Teresa e Mohammad Ali.

http://www.pm.gov.tp/port/biography.htm

Missa por Sergio Vieira de Mello


De um leitor:

Gilda Vieira de Mello, Carolina Larriera - mother and partner of Sergio Vieira de Mello - and survivors of the attack at the Canal Hotel in Iraq, and family, friends and colleagues of the victims will gather on Friday, August 18th, in remembrance of our loved ones during the third anniversary of the bombing of the UN Headquarters in Baghdad on 19 August, 2003, and in recognition of the importance of sustained reflection in this period of increased violence against humanitarian workers.

The gathering will be held at the Church Center, - a non-denominational space on First Avenue and 44th Street- , from 2 to 4 PM.

Everybody is welcome.

Thank you.

Conselho Segurança da ONU adia votação sobre nova missão

Nações Unidas, Nova Iorque, 18 Ago (Lusa) - O Conselho de Segurança das Nações Unidas adiou, por uma semana, a votação da resolução sobre a nova missão da ONU em Timor-Leste, que estava prevista para hoje, disse à Lusa fonte diplomática.

Segundo a fonte próxima das negociações que estão a decorrer na ONU, continua a não haver entendimento sobre a composição e atribuições das forças internacionais em Timor-Leste.

A Austrália, que tem o apoio dos Estados Unidos, Grã-Bretanha e Japão, quer continuar a liderar as operações militares.

Segundo o embaixador australiano nas Nações Unidas, Robert Hill, a ONU deve apenas concentrar-se "nos papéis que pode desempenhar eficientemente" e deixar a parte militar entregue às actuais forças no terreno, lideradas pela Austrália.

Os australianos gostariam de ver a sua missão enquadrada nos termos do Capítulo 7 da Carta das Nações Unidas, que permite o uso da força para a manutenção da paz.

A maioria do Conselho de Segurança apoia, contudo, a proposta feita no relatório do secretário-geral, Kofi Annan, recomendando a constituição de uma força militar das Nações Unidas, de apoio a um maior contingente policial internacional.

Segundo Annan, um contingente limitado a 350 militares apoiaria uma força policial de 1.608 elementos.

O embaixador britânico junto da ONU, Emyr Jones Parry, defendeu que a constituição de uma nova força seria uma desnecessária perda de tempo, dada a presença militar australiana já existente.

Rosemary Banks, embaixadora na ONU da Nova Zelândia (outro dos países que têm tropas em Timor-Leste), alinha com a Austrália contra a internacionalização do contingente, alegando que a formação da nova polícia timorense deve ser entregue a um único país.

Portugal e a Malásia gostariam de ver as forças que presentemente estão em Timor-Leste substituídas por um contingente das Nações Unidas.

O mandato da actual missão da ONU em Timor-Leste, a UNOTIL, estabelecido no ano passado, deveria terminar domingo, 20 de Agosto, devendo ser prorrogado por mais uma semana, até à adopção da nova resolução.

MRF.

FRETILIN pede "tratamento adequado" para indisciplina interna

Díli, 18 Ago (Lusa) - A Comissão Política Nacional da FRETILIN classifi cou hoje como um "acto de indisciplina" a iniciativa de um grupo de militantes q ue pretende convocar um congresso extraordinário do partido, solicitando do resp ectivo órgão de jurisdição o "tratamento adequado".

Num comunicado distribuído em Díli, o órgão de cúpula do partido maiori tário em Timor-Leste sustenta que depois de pretender realizar um congresso extr aordinário por alegada violação dos estatutos na votação por braço no ar no cong resso de Maio - que reelegeu Mari Alkatiri como secretário-geral da FRETILIN -, o grupo liderado por Vítor da Costa está agora a cometer ilegalidades.

"Ao avançar neste sentido, ignorando as decisões do II Congresso e, mai s recentemente, do Tribunal de Recurso, o grupo chefiado por Vitor da Costa reve la claramente que os seus actos não assentam na legalidade e na legitimidade e b aseiam-se antes na vontade dos mesmos de aceitarem ser instrumentos de outros na tentativa de enfraquecer e desagregar a FRETILIN", sustenta, sem especificar qu em são os manipuladores.

"Vitor da Costa e o seu grupo não têm nenhuma legitimidade para convoca r qualquer Congresso da FRETILIN nem mesmo convidar membros e quadros da FRETILI N para reuniões de qualquer órgão do Partido", lê-se na nota.

O comunicado foi divulgado depois de o grupo de Vítor da Costa ter conv ocado para sábado, em Díli, uma reunião para a qual foram convidados quadros do partido e que alegadamente serviria para encontrar apoios para a convocação de u m congresso extraordinário.

"Assim, ao usarem os atributos da FRETILIN para convocar um +Congresso+ , Vitor da Costa e o seu grupo violam a Lei. O seu acto é de usurpação dos poder es e competências atribuídos por lei e pelos Estatutos da FRETILIN aos órgãos le gitimamente constituídos do Partido", refere a nota da Comissão Política.

O grupo de Vítor da Costa e Vicente Ximenes "Maubosi" é acusado pela Co missão Política da FRETILIN de "frustração" pela derrota no segundo congresso do partido, em Maio passado, e de se ter "aliado aos manifestantes de rua" para de sacreditar a força política.

O comunicado especifica também que o grupo que ora é apresentado como " FRETILIN mudança" ou "FRETILIN renovador" integra ex-membros do Comité Central d o partido além de membros do "Governo da RDTL [República Democrática de Timor-Le ste] e amigos".

A votação por braço no ar do congresso da FRETILIN foi confirmada como válida e legal pelo Tribunal de Recurso de Timor-Leste numa decisão anunciada es ta semana e que sustenta não ter sido encontrada qualquer ilegalidade face à lei dos partidos e aos estatutos da organização.

No congresso de Maio, Mari Alkatiri foi reeleito secretário-geral da FR ETILIN por 93,7 por cento dos delegados, numa votação por braço no ar, depois de José Luís Guterres, actual ministro dos Negócios Estrangeiros, ter desistido de se apresentar à corrida à liderança do partido por a eleição não se realizar po r voto secreto.

Na sequência da crise que afecta Timor-Leste desde o final de Abril, e que resultou mesmo na demissão de Alkatiri do cargo de primeiro-ministro, o pres idente timorense, Xanana Gusmão, acusou a liderança da FRETILIN de ser ilegítima , por ter sido eleita por braço no ar.

O Tribunal de Recurso timorense, que apreciou uma queixa de militantes da FRETILIN sobre o congresso de Maio, considerou, no entanto, que a eleição por braço no ar não constituiu uma violação da Lei dos Partidos Políticos e dos est atutos do partido.
JCS/PNG.

Traduções

Todas as traduções de inglês para português (e também de francês para português) são feitas pela Margarida, que conhecemos recentemente, mas que desde sempre nos ajuda.

Obrigado pela solidariedade, Margarida!

Mensagem inicial - 16 de Maio de 2006

"Apesar de frágil, Timor-Leste é uma jovem democracia em que acreditamos. É o país que escolhemos para viver e trabalhar. Desde dia 28 de Abril muito se tem dito sobre a situação em Timor-Leste. Boatos, rumores, alertas, declarações de países estrangeiros, inocentes ou não, têm servido para transmitir um clima de conflito e insegurança que não corresponde ao que vivemos. Vamos tentar transmitir o que se passa aqui. Não o que ouvimos dizer... "
 

Malai Azul. Lives in East Timor/Dili, speaks Portuguese and English.
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